kawan-kawan saya yang manja ^_^

Saturday, January 7, 2012

saya orang johor :D

kat sini..aku nak share beberapa fakta tentang orang johor yang orang negeri lain mungkin tak tahu...tapi kalau ada yang tahu tu okaylah :)
mula2 aku baca bnde ni..rasa kelakar pun ada..tapi mmg betul pun...tu la keunikan orang negeri johor..yang mungkin negeri lain tkde...tapi setiap negeri ada keistimewaan trsndri kan...so..aku nak share pasal orang2 negeri aku ni..hehe
so..korang baca la ek :)


Fakta menarik mengenai orang Johor:

1- Kita tidak mempunyai loghat tersendiri. Tapi kebanyakkan ayat dalam pertuturan kami ditamatkan dengan 'ekkk'.
2- Apabila bercakap mengenai Johor, kita merujuk kepada Johor Bahru iaitu ibu negeri.
3- Perkataan Johor disebut dengan bunyi Joho.
4- Kita selalu sebut "sangap" iaitu sama erti dengan menguap.
5- Kita mencipta Mee Bandung dan mee ini tidak ada kena mengena dengan Bandung, Indonesia atau Air Bandung.
6- Kita ada Gerobok atau gobok iaitu almari dan juga Gebor iaitu selimut.
7- Hanya orang Johor sahaja yang berendut (endut).
8- Kebanyakan orang Johor terutama selatan(macam aku..hehehe)menggunakan perkataan "anu" sebagai ganti perkataan tolong. Anu bukan perkataan lucah.
9- Kebanyakan orang johor akan menggunakan perkataan "saing" untuk mengajak orang lain ikut bersama..contohnya: "kau nak pergi kelas ke?jom gerak "saing" ngn aku"
10- kebanyakan org johor...sllunye muar kot..mereka akan cakap "pengko kepada org lain klw sepakan/balingan/tendangan dorang tak tepati sasaran..contoh: "asal tangan aku ni?mcm pengko je...baling dari tadi tak gol2 -.-"
11- Kalau korang perasan budak-budak Johor ada guna istilah "seh" pada hujung ayat. Selalunya budak-budak muda yang guna bahasa ni. Istilah lain seperti 'bai', 'waklu', 'gerek' juga digunakan. Kadang-kadang bila cakap guna dialek ni macam gangster pun ada. haha ^_^

haa..nila beberapa fakta yang boleh aku kongsi tentang orang johor..tapi mungkin tak semua org johor mcm ni..aku cuma cakap..kebanyakannya..okay..tu je..selamat membaca..bye :)

6 comments:

CekbOlat-bOlat said...

perghh.. =="

buahhati aku mix joho and kelantanese..

dua buah ngeri yg aku rase mnakutkan..

syairasyakira said...

assalamualaikum:)

eh,org joho je ke yg gne pkataan 'sangap' and 'saing' ?hha.aku baru perasan laa:)

amirahyusoff said...

Ohh mee bandung berasal dari Johor rupanya.Saya suka mee bandung :-)

Zass IhDhiey said...

yg no 1 tuu setuju sangat2,.sebab time assembly ckgu2 yg berucap ske ckp cmtu,.hahax

karen said...

sanggap tmpt aku , gila seks .. hahahaha

ezzatul syafiq said...

haha..tahu2..jauh betul ngn org joho punya